Site Loader

Projecte Connectem Recerca i Aula

La iniciativa Escolab, promoguda per Barcelona Ciència i Universitats de l’Ajuntament de Barcelona, fomenta l’apropament dels centres de recerca als alumnes de diferents edats. Des de fa alguns anys, l’Institut Botànic de Barcelona (IBB) participa als projectes que promou l’EscoLab i aquest curs 2021-2022 ha desenvolupat el projecte Plantarum (en el marc del projecte Connectem Recerca i Aula) amb alumnes de 3r de la ESO de l’Escola Sagrat Cor Diputació Barcelona.

Els dies 5, 6 i 7 d’octubre, es va realitzar el curs de formació Connectem Recerca i Aula que va permetre reunir investigadors, docents i professionals de la comunicació científica. El curs va servir per a posar en contacte els tres perfils professionals i idear projectes educatius que apropessin els centres escolars i de recerca per a desenvolupar activitats adaptades al currículum escolar. Els tècnics de suport a la recerca de l’IBB, la Lydia Bakigianni, la Mª Luisa Guitérrez i en Roi Rodríguez, juntament amb la tècnica de comunicació, Inés Fuentes, van estar en contacte amb la Marta Ros, docent de l’Escola Sagrat Cor Diputació. I, en finalitzar el curs, havien dissenyat el projecte Plantarum que busca donar a conèixer els usos i aplicacions de les plantes a alumnes de 3r de la ESO.

Projecte Plantarum

El projecte va començar amb una primera sessió a l’aula on els alumnes van jugar per a aprendre els usos i aplicacions de les plantes al nostre dia a dia. Després, van fer una visita a l’IBB on van tenir l’oportunitat de conèixer més sobre la recerca que duem a terme i visitar el Jardí Botànic. Així mateix, van poder conèixer l’Herbari BC i el Gabinet de la família Salvador que preserva la tasca naturalista que va desenvolupar la nissaga d’apotecaris durant els segles XVIII i XIX, de la mà de la seva conservadora, la Dra. Neus Ibáñez.


Un cop a l’aula, els alumnes van posar en pràctica tot allò après a la seva visita. Primerament, van elaborar unes enquestes com les utilitzades pels investigadors etnobotànics en els seus treballs i les van traslladar als seus familiars i amics, realitzant d’aquesta manera, el seu propi treball de camp. En sessions posteriors, van recollir totes les espècies en un llistat i, tenint en compte les més repetides, van recopilar informació d’aquestes: nom científic, usos tradicionals, denominacions en diferents idiomes, etc. Un cop realitzada aquesta tasca, el personal de l’IBB va validar el bon treball realitzat pels estudiants i els va ajudar a triar les espècies més idònies per plantar.

La fase final del projecte va buscar promoure la divulgació de la feina eta pels alumnes. Per a fer-ho, els participants van plantar llavors d’algunes de les espècies triades (cosa que també els va permetre observar de ben a prop les diferents fases del desenvolupament vegetal) i, les espècies que estaven fora de l’època de creixement, es van adquirir. Paral·lelament, els estudiants de l’optativa de tecnologia van realitzar uns expositors mòbils que permeten transportar les plantes escollides. D’aquesta manera, i amb els carretons plens de plantes, els companys d’altres cursos van poder conèixer més sobre el món de les plantes i de l’etnobotànica.


Amb el projecte Plantarum, no només es posa en valor la recerca que realitza l’IBB, sinó que també s’aconsegueix crear lligams amb el públic més jove i que aquest sigui vehicle de transmissió fent que el coneixement arreli a la nostra societat.

Autors: Mª Luisa Gutiérrez, Roi Rodríguez, Inés Fuentes i Lydia Bakigianni

Actualitat

Inici del procés de selecció de la Direcció de l’Institut Botànic de Barcelona per als propers quatre anys, segons el Reglament de Règim Intern de l’IBB com a centre mixt del CSIC i l’Ajuntament de Barcelona

Catàleg de tipus nomenclaturals

Esdeveniments

    «desembre 2022»
    DlDtDcDjDvDsDg
       
    1
     
    2
     
    3
     
    4
     
    5
     
    6
     
    7
     
    8
     
    9
     
    10
     
    11
     
    12
     
    13
     
    14
     
    15
     
    16
     
    17
     
    18
     
    19
     
    20
     
    21
     
    22
     
    23
     
    24
     
    25
     
    26
     
    27
     
    28
     
    29
     
    30
     
    31
     
     

Butlletí de notícies