Site Loader

Redescobriment de Carduncellus matritensis, espècie endèmica i extingida de la península Ibèrica

 

Carduncellus matritensis és una espècie coneguda d’una sola localitat, el Cerro Negro, de la Comunitat de Madrid. És una de les 6 espècies endèmiques extingides de la flora espanyola. Durant l’any 2021-2022 s’han redescobert 3 poblacions a uns 50 km al sud de la localitat tipus, a la comarca de La Sagra de la província de Toledo. Aquestes tres poblacions les trobem en les argiles expansives riques en magnesi que estan molt localitzades a la conca del riu Tajo. Conviu amb altres espècies típiques de la zona com Cynara tournefortii i Klasea flavescens. Les poblacions estan formades per uns 150 individus i presenten una distribució molt fragmentada en un hàbitat degradat. S’ha categoritzat el seu estatus de conservació com en Perill Crític seguint els criteris de de la llista vermella de la IUCN.

Carduncellus matritensis: (a) planta, (b) detall de les bràctees, (c) hàbitat al Cerro Magán, (d) hàbitat a Villanueva de la Sagra.
Fotografies: E. Luengo (a,c) i A. Susanna (b,d).


En aquests dos treballs es fa incís en les causes antropogèniques de la seva extinció a Madrid, les raons del seus possibles problemes taxonòmics, el seu estatus de conservació i les possibles mesures per preservar-la.

 

Article de referència:

Autors: Alfonso Susanna i Roser Vilatersana

Actualitat

Finalització del procés de selecció de la Direcció de l’Institut Botànic de Barcelona per als propers quatre anys, segons el Reglament de Règim Intern de l’IBB com a centre mixt del CSIC i l’Ajuntament de Barcelona.

Nou director amb data del 13/12/2022: Jesús Gómez-Zurita Frau.

Consulta aquí el projecte de direcció.

Catàleg de tipus nomenclaturals

Esdeveniments

Butlletí de notícies