Site Loader

Nous estudis llancen llum sobre l’evolució de la tribu dels Cards (família Compostes)

Les noves tècniques de seqüenciació massiva de l’ADN han suposat un dels majors avenços científics dels darrers deu anys. Des que es va seqüenciar el primer genoma humà cap el 2003 fins a l’actualitat, el preu de la seqüenciació no ha fet més que baixar. A dia d’avui podem seqüenciar el genoma de qualsevol organisme per no més d’uns 1000€. Això ha suposat una revolució en tots els camps de la ciència, que ha arribat també a la botànica.

Investigadors de l’Institut Botànic de Barcelona, en col·laboració amb investigadors de la Universitat Autònoma de Barcelona i científics de USA, Xina, Japó, Corea del Sud, Rússia i Iran (The Cardueae Radiations Group), han emprat la tècnica de seqüenciació Hyb-Seq per donar resposta a grans incògnites que encara quedaven per resoldre sobre l’evolució de la tribu dels Cards, que és una de les més grans de les Compostes amb unes 2400 espècies. L’aplicació d’aquesta tècnica ha suposat un salt metodològic considerable, passant de 5 marcadors moleculars utilitzats en estudis anteriors a més de 1000 en els dos nous treballs publicats recentment.

El primer treball publicat es va centrar en la classificació interna dels Cards. L’arbre filogenètic resultant va mostrar 12 grans grups, classificats com a subtribus (veure Figura 1). Per primera vegada es van definir amb un bon suport estadístic set noves subtribus, confirmant així les sospites que ja existien basades en estudis morfològics i evidències moleculars prèvies.

Figura 1. Arbre filogenètic construït per la tribu dels Cards a partir de les 87 espècies representatives analitzades. S’especifiquen les 12 subtribus proposades amb la seva distribució geogràfica i una imatge d’una de les seves espècies membre.

El segon treball es va focalitzar en una de les subtribus més diverses, les Saussureínees amb més de 600 espècies. Després de l’aplicació de la tècnica Hyb-Seq es va descobrir que dels 17 gèneres que hi havia descrits dins el grup, només tres tenien una base morfològica i molecular sòlida (veure Figura 2).

Figura 2. Arbres filogenètics simplificats de la subtribu de les Saussureínees. L’arbre de l’esquerra mostra la classificació taxonòmica més analítica, considerant tots els gèneres descrits a la subtribu. L’arbre de la dreta mostra la nova proposta taxonòmica de l’estudi basada en tres gèneres.

Els dos estudis podran ser utilitzats com a base taxonòmica i filogenètica per a futurs treballs evolutius i sistemàtics en la tribu dels Cards.

Autors: Sonia Herrando-Moraira i The Cardueae Radiations Group